Gyorskeresés

A felhajtóerő levegőbe emel nehéz tárgyakat 6942

Elsőként úgy sikerült levegőbe emelni nehéz tárgyakat, hogy a légballon levegőjét felmelegítették, így annak egy része kiáramlott a ballonból, a maradéknak pedig már kisebb volt a sűrűséége, mint a ballont körülvevő (hidegebb) levegőnek. Sőt, az egész rendszer (ballon, a bent lévő felmelegített lebegővel, a kötelekkel, kosárral, tüzelőszerkezettel, emberrel) átlagos sűrűsége is kiseebbé vált, mint a környező hidegebb levegőé, pedig annak csak literenként $1,3\ \mathrm{gramm}$! 1783-ben a Mongolfier testvéreknek sikerült mindez először:

 

Ma már nem széna égetésével, hanem gázlánggal melegítik fel a hőlégballonok levegőjét:

 

A héliummal töltött lufik a születésnapok, ballagások elengedhetetlen kellékei. Ha "nagyban nyomjuk", akkor egy embert is fel lehet így emelni:

 

Az oszták Felix Baumgartner a Redbull Stratos projekt keretében 2012‑ben egy héliummal töltött ballonnal emelkedett közel $40\ \mathrm{km}$‑es magasságba, ahonnan egyszerűen leugrott (persze szkafanderben, hiszen ott már igen ritka a légkör és ejtőernyő is volt rajta). A ballon a legnagyobb magasságot elérve \(850\ 000\ \mathrm{m^3}\) térfogatúra, $130\ \mathrm{méter}$ átmérőjűre dagadt, de mindössze $1,6\ \mathrm{kg}$ volt, mert $0,02\ \mathrm{mm}$ vékony polietilénből készült. A kabinnal együtt $1350\ \mathrm{kg}$‑ot juttatott fel:

 

Az 1930‑as években a hélium helyett hidrogént használtak, ami még könnyebb, de éghető gáz. Ezt persze tudták a német mérnökök is, de az USA exportkorlátozásai miatt kénytelenek voltak hidrogént használni. A gigantikus ($245\ \mathrm{méter}$ hosszú!) Zeppelinek a kor luxusjárműi voltak, amik összesen 3500 embert szállítottak át Európa és az USA között, de 1937‑ben a Hindenburg nevű példány leszállás közben New York mellett kigyulladt és igen gyorsan porig égett, a rajta lévő 97 emberből 35‑en meghaltak. Ez egycsapásra véget vetett a Zeppelinek karrierjének.

Típus: