Gyorskeresés

A súrlódás mikor előnyös illetve hátrányos? Hogyan csökkenthető, növelhető? 14225

 Amikor a súrlódás számunkra előnyös 

  • talpunk és a padló, járda közötti súrlódás
  • járművek kerekei és az úttest közötti súrlódás
  • az asztalpra, polcra helyezett tárgyak és az alátámasztás közötti súrlódás (ha a felület nem töléketesen vízszintes, akkor "maguktól" lecsúsznának)
  • a cipőűző, nyakkendő, kötelek súrlódása
  • télen a tenyereink közötti súrlódás, amikor azokat erősen összedörzsölve hőt fejleszthetünk a hideg elviselése érdekében
  • ősi technikájú tűzgyújtáskor a forgatott pálca és a fatömb közötti súrlódás
  • szánkózáskor a lábunk és a hó közötti súrlódás
     

 Amikor a súrlódás számunkra hátrányos 

  • szánkó húzásakor a szánkó talpa és a hó között ébredő súrlódás
  • eleséskor a testünk és a padló, útfelület közötti súrlódás (ami lenyúzza a bőrünket)
     

 Hogyan csökkenthető a súrlódás? 

Az érintkező felület méretének csökkentése révén (tűállvány, tűcsapágy; órákban, iránytű mágnese alatt)

A felület simaságának növelése révén (csiszolása, polírozás), például a curling nevű sportban erősen dörzsölik, suvickolják a jeget, hogy az még jobban csússzon:

A felületek közé juttatott folyós (síkosító) anyag segítségével (gépzsír, kenőolaj, szappanos víz, zselé), vagy egyszerűen sima víz,í vizes csúszdákban:


 

 Hogyan növelhető a súrlódás? 

Érdesítéssel: lépcsőknél apró "rücsköket" raknak a felületre

Érdesítéssel: pisztoly markolatánál apró kiálló "tüskékkel" segítik a tapadást:

Az érintkező felület nagyságának növelése révén:

A felületek közé juttatott "tapadást segítő" anyagok segítségével, szertornászoknál, súlyemelőknél a tenyérre felhordott "magnézia" (magnézium-oxid) por formájában:

A villamosok vészfékezésekor emiatt szórnak homokot a kerekek és a sín közé:

Nagy vontatóerő biztosítása érdekében a vontató jármű tömegét (ezáltal a jármű és az úttest közötti nyomóerőt) a viszonylag kis méretéhez képest jelentősen megnövelik:

Akár ráhelyezett betontömbökkel:

Fejezet: