A súrlódás mikor előnyös illetve hátrányos? Hogyan csökkenthető, növelhető? 14225
Amikor a súrlódás számunkra előnyös
- talpunk és a padló, járda közötti súrlódás
- járművek kerekei és az úttest közötti súrlódás
- az asztalpra, polcra helyezett tárgyak és az alátámasztás közötti súrlódás (ha a felület nem töléketesen vízszintes, akkor "maguktól" lecsúsznának)
- a cipőűző, nyakkendő, kötelek súrlódása
- télen a tenyereink közötti súrlódás, amikor azokat erősen összedörzsölve hőt fejleszthetünk a hideg elviselése érdekében
- ősi technikájú tűzgyújtáskor a forgatott pálca és a fatömb közötti súrlódás
- szánkózáskor a lábunk és a hó közötti súrlódás
Amikor a súrlódás számunkra hátrányos
- szánkó húzásakor a szánkó talpa és a hó között ébredő súrlódás
- eleséskor a testünk és a padló, útfelület közötti súrlódás (ami lenyúzza a bőrünket)
Hogyan csökkenthető a súrlódás?
Az érintkező felület méretének csökkentése révén (tűállvány, tűcsapágy; órákban, iránytű mágnese alatt)
A felület simaságának növelése révén (csiszolása, polírozás), például a curling nevű sportban erősen dörzsölik, suvickolják a jeget, hogy az még jobban csússzon:
A felületek közé juttatott folyós (síkosító) anyag segítségével (gépzsír, kenőolaj, szappanos víz, zselé), vagy egyszerűen sima víz,í vizes csúszdákban:
Hogyan növelhető a súrlódás?
Érdesítéssel: lépcsőknél apró "rücsköket" raknak a felületre
Érdesítéssel: pisztoly markolatánál apró kiálló "tüskékkel" segítik a tapadást:
Az érintkező felület nagyságának növelése révén:
A felületek közé juttatott "tapadást segítő" anyagok segítségével, szertornászoknál, súlyemelőknél a tenyérre felhordott "magnézia" (magnézium-oxid) por formájában:
A villamosok vészfékezésekor emiatt szórnak homokot a kerekek és a sín közé:
Nagy vontatóerő biztosítása érdekében a vontató jármű tömegét (ezáltal a jármű és az úttest közötti nyomóerőt) a viszonylag kis méretéhez képest jelentősen megnövelik:
Akár ráhelyezett betontömbökkel: