Gyorskeresés

A vízen tényleg könnyebben lehet siklani, mint a száraz talajon 9588

A felvételen a hátsó kerék meghajtású traktor az első kerekei már a szárazföldön vannak, de a hátsó kerekei még a hajónak a lehajtó rámpáján, lemezén vannak. Amikor a sofőr rálép a gázra, akkor arra számít, hogy a traktor majd megindul előrefelé. De a traktor mozgásállapotát csak külső erő változtathatja meg, jelen esetben a hátsó kerekei aljára ható súrlódási erő. Az viszont (mint minden erő) egy erő-ellenerő párként ébred: nemcsak a lemez hat (előrefelé) a kerékre, hanem a kerék is ugyanekkora erővel hat (hátrafelé) a lemezre, és a két erő azonos nagyságú. Ők megpróbálják "szétlökni" a traktort és a lemezt: a traktort előrefelé, a hajót hátrafelé. Ki fog nagyobb gyorsulást elszenvedni végül? Ez szabadon elmozdulni képes testek esetében a tömegektől függene, de ezet túl még attól is, hogy melyik testre hatnak egyéb erők. A traktor előrefelé irányú gyorsulását akadályozza, hogy az első kerekei belesüppednek a parton a laza talajba, így ott jókora gördülési ellenállási erő lép fel, ami meggátolja, hogy a traktor előrefelé irányba hirtelen elinduljon. A hajó hátrafelé megindulását ezzel szemben csak egy nem túl nagy közegellenállási erő akadályozza (a hajók "könnyen siklanak a vízen"). Így aztán a traktor hátsó kerekeinek forgásba jövésekor nem a traktor fog elmozdulni előre, hanem a hajó fog hátralökődni.

Típus: