Dugattyúban kitáguló gőz munkavégzése a repülőgéphordozók gőzkatapultos indításánál

9594

A repülőgépek szárnyai körül a dinamikai felhajtóerő csak viszonylag nagy sebességű áramláskor lesz olyan nagy, hogy a gépet lefelé húzó nehézségi erővel felvehesse a versenyt, ezért felszálláshoz mindenképpen el kell érni egy viszonylag nagy \(\displaystyle \approx 260\ \mathrm{\frac{km}{h}}\) sebességet. A repülőgép hajtóművei ekkora sebességre csak több száz méter hosszú kifutópályán tudják felgyorsítani a gép jókora tömegét, viszonyt a repülőgéphordozókon nincs lehetőség ilyen hosszú kifutóra. Ezért a fedélzeti padló alá beépítenek egy hosszú hengert, melybe kilövéskor nagy nyomású gőzt vezetnek. A hengerben eltolódó dugattyúhoz hozzáerősítenek egy fém kart, mely meghúzza a repülőgépet, így az igen rövid idő alatt és rövid úton el tudja érni a felszálláshoz szükséges jelentős sebességet: