3.758 19740

Magyarországon a KRESZ (hivatalos nevén az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól) 1993. március 1-én csökkentette $60\ \mathrm{km/h}$-ról $50\ \mathrm{km/h}$-ra a közúti járművek maximális sebességét lakott területen belül. Az akkori indoklás szerint ha az autó elé lépett gyalogos észlelése után összesen 1 másodperccel ténylegesen elkezdődik a fékezés (a sofőr emberi rekcióideje valamint a fékrendszer működési késedelme miatt), akkor ha $50\ \mathrm{km/h}$-ról fékezve épp megállt volna a gyalogos előtt az autó, akkor $60\ \mathrm{km/h}$-ról fékezve már akkora sebességgel üti el a gyalogost, ami már nagy eséllyel halálos gázolás lesz.

a)  Milyen távol vette észre az autóvezető az elé lelépő gyalogost, ha $50\ \mathrm{km/h}$ sebességgel haladva, 1 másodperccel az észlelés után ténylegesen megkezdődő fékezéssel, az ideális úton elérhető $7,5\ \displaystyle \mathrm{\frac{m}{s^2}}$ nagyságú gyorsulással lassulva épp a gyalogos előtt megállt?

b)  Mekkora sebességgel ütötte volna el az autó a gyalogost, ha mindössze annyi módosul, hogy kezdetben $60\ \mathrm{km/h}$ az autó sebessége? Milyen magasról történő, kezdősebesség nélküli leesésnek felel meg ez a sebesség, mintha fentről ráesnénk egy felfelé álló autóra?

c)  Erős érv volt a fenti összehasonlított esetpár, amikor 1993-ban a lakott területen belüli maximálisan megengedett sebességet 60 km/h-ról 50 km/h-ra csökkentették?

igen is meg nem is.

Egyrészt a számítás helyes, tehát tényleg jelentős különbség van a gázolás kimenetele között, ha 60-nal vagy 50-nel megy az autó. A rendszerváltás környékén évente 2500-an haltak meg közúti balesetekben. Ez csökkent le évi 500 környékére, igaz ebben sok egyéb intézkedés hatása is benne volt (ittas vezetők kiszűrése, lakott területen kívüli sebességkorlátozások, gyakori ellenőrzések, traffipaxok telepítése, a közlekedési rendőrök "lekenhetőségének" csökkentése).

Ugyanakkor ha kiszámolnánk, hogy ha a 40-ről épp megálló autóval összehasonlítva az 50-nel közlekedő mekkora sebességgel gázolná el a gyalogost, akkor hasonlóan kemény eredmény adódna.

A társadalmi kérdések összetettek, sok, igencsak különböző szempont kell egyszerre figyelembe venni (például mindenki gyorsabban szeretne odaérni, ahová igykszik).

d)  Ha a $40\ \mathrm{km/h}$ sebességről a fenti módon épp megáll, majd egy autó $50\ \mathrm{km/h}$ sebességgel haladó autó elé ugyanolyan távolságban lelép egy gyalogos, azt mekkora sbességgel fogja elütni? (A reakcióidő, fékkésedelem és a lassulás mértéke legyen azonos a korábbiakkal.)