Három esszétéma közül kell választania egyet (az alábbi az egyik). Fejtse ki másfél‑két oldal terjedelemben, összefüggő ismertetés formájában! Ügyeljen a szabatos, világos fogalmazásra, a logikus gondolatmenetre, a helyesírásra, mivel az értékelésbe ez is beleszámít! Mondanivalóját nem kell feltétlenül a megadott szempontok sorrendjében kifejtenie.
Mikrohullámok mint állóhullámok, a fény közelítő sebessége
„Ha a húrnak egyik oldalán ennek bizonyos hányszoros része keresztrezgésekbe kerül, akkor onnan egy hullámsor kiindul, mely a másik végen visszaverődvén az egyenesen jövő hullámsorral találkozik, s álló rezgéseket hoz létre; a húr ekkor részekre oszlik, melynek mindegyike egyenlő az említett hányszoros résszel, s rezgési csomók által választatnak el egymástól. A rezgési csomókat papírnyiretek által, vagy hosszú porhanyó kötélen láthatóvá tehetjük.”
(Subic Simon: Természettan, Pest, 1862.)
Ha a mikrohullámú sütő forgótányérját eltávolítjuk, és a sütőteret csokitáblákkal kibéleljük, majd a sütőt rövid ideig elindítjuk, azt tapasztaljuk, hogy a csokoládé meghatározott helyeken megolvad. A jelenség magyarázata, hogy a sütőben mikrohullámú elektromágneses állóhullám jött létre, s ennek duzzadó helyeinél megolvadt a csokoládé.
Ismertesse, hogyan hozhatunk létre állóhullámokat egy rugalmas gumikötélen, melynek (csak) az egyik végét rögzítettük!
Milyen feltételek teljesülése esetén hoznak létre a kötélen terjedő haladó hullámok állóhullámot?
Készítsen ábrát, melyen bemutatja az állóhullám nevezetes pontjait és a hullámhosszát!
Hasonlítsa össze az állóhullámot az azt létrehozó haladó hullámmal!
Milyen fizikai mennyiségek azonosak a két esetben?
Írja le az állóhullám haladó hullámtól eltérő sajátságait, amplitúdó- és fázisviszonyait!
Ismertessen két további, a hétköznapi életben előforduló példát az állóhullámokra!
A sütő által létrehozott mikrohullám frekvenciája $2,45\ \mathrm{GHz}$, a csokoládétáblán a közvetlen szomszédos megolvadt részek távolsága $6\ \mathrm{cm}$. Becsülje meg ezeknek az adatoknak a segítségével a fény (mikrohullám) terjedési sebességét!
Miért érdemes forgótányért alkalmazni a mikrohullámú sütőkben?
A feladat eleje zavaros:
"Ismertesse, hogyan hozhatunk létre állóhullámokat egy rugalmas gumikötélen, melynek (csak) az egyik végét rögzítettük!"
Egyrészt mit értünk az alatt, hogy csak az egyik vége van rögzítve?
- vagy azt, hogy a másikat rángatjuk (fel-le), ahogy azt a fizika órákon bemutatni szokás
- vagy azt, hogy a rugalmas kötés másik vége szabad (ezt magasból lelógatott gumiszállal lehetne bemutatni, bár ezt nemigen szokás)
Akármelyikre is gondoltak a feladat kitűzői, a javítási útmutató önellentmondásos, ugyanis a kötél hossza és a kialakuló állóhullám hullámhossza közötti összefüggésként megadott két képlet:
\[l=k\cdot \frac{\lambda}{2}\]
\[l=(2k+1)\cdot \frac{\lambda}{4}\]
közül az első a "mindkét vég rögzített" esetre vonatkozik, a második viszont az "egyik végén rögzített, a másik végén szabad" esetre.
Az állóhullám létrehozásának ismertetése:
1 pont
Például a kötél másik végét rezgésbe hozzuk, s megfelelő frekvenciájú rezgés esetén a kötélen kialakul az állóhullám.
Az állóhullám haladó hullámokból való keletkezésének ismertetése:
3 pont
Azonos hullámhosszú és frekvenciájú hullámok találkozásakor, általában visszaverődés révén jön létre állóhullám. Az állóhullám kialakulásának feltétele egy rugalmas kötélen, hogy a hullámhossz és a kötél hossza megfelelő arányban álljanak egymással.
\[l=k\cdot \frac{\lambda}{2}\]
vagy
\[l=(2k+1)\cdot \frac{\lambda}{4}\]
A hullámhossz-duzzadóhely és -csomópont bemutatása ábrán:
3 pont
Az állóhullám haladó hullámmal azonos jellemzőinek bemutatása:
2 pont
Az állóhullámot keltő haladó hullámok frekvenciája és hullámhossza azonos az állóhulláméval.
Az eltérő sajátosságok bemutatása:
4 pont
Az állóhullám két szomszédos csomópontja között a hullámtér pontjai azonos fázisban, eltérő amplitúdóval rezegnek. Egy belső csomópont két oldalán ellentétes fázisú rezgés jön létre. A haladó hullámban a hullámtér pontjai folyamatosan változó fáziskülönbségű, azonos amplitúdójú rezgést végeznek.
További példák ismertetése állóhullámra:
2 pont
Hangszerek, membránok, rezonancia jelenségek stb.
A fény sebességének becslése:
2 pont
\[c=\lambda\cdot f\]
\[c=12\ \mathrm{cm}\cdot 2,45\ \mathrm{GHz}\]
\[c=294\ 000\ \mathrm{\displaystyle\frac{km}{s}}\]
A forgótányér alkalmazásának magyarázata:
1 pont
Az állóhullám duzzadóhelyein melegszik a legjobban az étel. A tányér forgása révén az étel mindig más része fordul a duzzadóhelyek „alá”.
Összesen: 18 pont