Télen hidegebb van, mint nyáron, ezért a vasúti sínek a hőmérséklet függvényében szeretnék változtatni a hosszukat. Emiatt régen a sínszakaszok között hőtágulási (dilatációs) réseket hagytak. Ettől zakatolt a vonat.
Bár van, aki számára ez a zakatoló hang (és a finom zötyögés, rázkódás) nyugtató hatású, de a vasúti szerelvény kerekeinek, a felfüggesztésnek és magának a sínnek is ez komoly mechanikai terhelést jelent, ami miatt az alkatrészek deformálódnak, kopnak, gyorsan amortizálódnak, ahogy az a fenti és a következő képen is látszik:
Ezért kitalálták, hogy a síndarabokat összehegesztik, hogy sima, "rázkódásmentes" pályát kapjanak. Ehhez azonban a sínt nagyon erősen rögzíteni kell a "talpfákhoz" (amik régen még tényleg fából, pontosabban a rohadást meggátlandó olajba áztatott fából voltak, manapság viszont vasbetonból) illetve az ágyazathoz. A hegesztéshez termitet (finom szemcséjű alumíniumpor és vas-oxid por keveréke) használnak: az alumínium nagy hőfelszabadulás közepette elveszi a vas-oxidtól az oxigént (az alumínium oxidálódik, a vas-oxid pedig redukálódik), és a fejlődő hatalmas hő (kb. 3500 ºC hőmérsékletet előállítva) a keletkező vasat megolvasztja, ami aztán a nagy sűrűsége miatt fentről lefelé befolyik az öntőformába:
Ha az összehegesztett sín rögzítése az ágyazathoz (vagy az ágyazat) nem elég erős, akkor a sín a legmelegebb nyári napokon kitágul, és oldalirányban elhajlik (kanyarog)...
vagy felpúposodik::
Budapesten emiatt a legmelegebb napokon rendszeresen locsolják a villamos síneket, jó esetben megelőzésképp, rossz esetben üzemzavar-elhárításként...
Sokszor - tévesen - olyan sínelgörbülést is a hőtágulásnak tulajdonítanak, amit valójában egy földrengés során elmozdult talaj okozott:

Van azonban, ahol nincs lehetőség összehegeszteni a síneket, például hidaknál. Ilyenkor újabban olyan megoldást választanak, ami megengedi a hőtágulást, de nincsen olyan (keresztirányú) rés, ami "gödröt" jelentene, hanem csak hosszirányú rés van, így nincsen zökkenés. Ehhez két vékonyabb sínet építenek egymás mellé. Ez nem olyan erős, mint a normás sín, emaitt csak csökkentett sebességgel szabad áthajtani rajta:






