Levegő nedvessége kicsapódik hirtelen nyomáscsökkenéskor repülőgépek körül

Levegő nedvessége kicsapódik hirtelen nyomáscsökkenéskor repülőgépek körül

Levegő nedvessége kicsapódik hirtelen nyomáscsökkenéskor repülőgépek körül 8121 Link

Repülőgépek szárnyai körül a légáramlatok erős nyomásingadozásokat képesek okozni. Ezek időnként a levegő nedvességtartalmának kicsapódásával járnak:

Ez a jelenség nem ugyanaz, mint a kondenzcsík, bár van némi áfedés. A kondenzcsík nagy magasságban (például utasszállító repülőgépek kb. $10\ \mathrm{km}$‑es magasságában) keletkezik, ott fent ugyanis $-50\ \mathrm{{}^\circ C}$ körüli a hőmérséklet, ezért a hajtóműből a szabad levegőbe kikerülő égéstermék (melynek nagy a nedvességtartalma a szénhidrogén üzemanyag elégésekor keletkező víz miatt) páratartalma a hideg miatt azonnal kondenzálódik, sőt meg is fagy. Tehát a kondenzcsík apró jégkristályokból áll, amik idővel (néhány másodperc, vagy akár $1\ \mathrm{perc}$ alatt) szublimáció révén tűnnek el: