Gyorskeresés

Mi kell ahhoz, hogy pörögjünk a levegőben 7887

Ahhoz, hogy a levegőben foroghassunk (szaltózzunk), egyrészt a levegőbe kell kerülnünk, vagyis a talajról indulva "feljebb kell jutnunk", továbbá még forgásba is kell valahogy hozni magunkat. Hogy oldotta meg ezeket a BMX-es?

  • a levegőbe emekedéshez a helyzeti energiát használta: magasról indult, azaz kezdetben sok helyzeti energiával rendelkezett (amihez persze a kiinduló helyre feljutás során energiát kellett befektetnie). Ez a kezdeti helyzeti energia a lejtő aljára érve átalakult haladó mozgási energiává, majd felfelé menetben elkezdett visszaalakulni helyzeti energiává. Ha a felfelé menő szakasz (bukkanó) ugyanolyan magasra ment volna, mint a kiindulási pont, akkor épphogy csak feljutott volna a tetejére, illetve a dissztipatív veszteségek (légelenállás) miatt egy kicsit kevésbé magasra ért volna vissza. De mivel a bukkanó jóval kevésbé volt magas, mint a kezdeti hely, ezért a bukkanót jókora felfelé menő sebességgel hagyta el.
  • a BMX-es a "forgásba jövést" úgy oldja meg, hogy a kis bukkanón haladáskor kissé kanyarodva, ferde helyzetben elrugaszkodik a pedálokon állva, ezáltal olyan erőt fejt ki a pedálra (a bicóra), aminek van vízszintes komponense is. A bicó, ha csupán ez az erőkomponens hatna rá, vízszintes irányú gyorsulásba kezdene. De mivel a gumija és a bukkanó között jó erős a tapadási súrlódás, ezért a tapadási erő a haladó mozgés szempontjából kioltja a pedálra ható "taposóerő" vízszintes komponensét, így a bicó nem fog elkezdeni gyorsulni vízszintesen. Azonban ez a két, bicóra ható  erő hiába oltja ki egymást a haladó mozgás szempontjából; a fotgó mozgás szempontjából nem oltják ki egymást, hiszen a pedál közelebb van a TKP tömegközépponthoz, mint a kerék legalja, így a tapadási súrlódási erőnek biztosan nagyobb lesz az erőkarja, és így a forgatónyomatéka is. Tehát a "pedálra taposás miatt ébredő" tapadási erő hozza forgásba a bicót (és persze rajta az embert is).  

Típus: