Gyorskeresés

Súrlódás a valóságban 14224

 "Reális" súrlódás 

A valóságban a súrlódás az egyszerű Amontons-féle modellnél bonyolultabb. A leglátványosabb különbség, hogy a súrlódás függ a felületek nagyságától. Ennek ékes bizonyítéka, hogy a Forma-1 autók kerekei (a nagy tapadás érdekében) igencsak szélesek, hogy nagy legyen az úttesttel érintkező felület:

Ennek ellentéte, hogy a mindössze 26 lóerős Trabant is könnyedén tudott kaparni, még száraz aszfalton is, mert a kerekei mindössze \(145\ \mathrm{mm}\) szélesek voltak:

Amikor pedig kis súrlódást szeretnénk elérni, akkor az érintkező felületeket minél jobban csökkentjük. Ilyen az iránytűk tűállványa, aminél a tű hegye annyira kicsi felületű, hogy az iránytű a gyenge mágneses effektusra is könnyen el tud fordulni:

Emiatt "hegyezik ki" a mechanikus szerkezetek (például órák) fogaskerekeinél a tengely végeit:

Emiatt éles a korcsolya pengéje és a szánkó talpa:

Fejezet: