A tehetetlenség törvénye fékező járműveknél

7810

Ha a teherautó platóján lévő rakomány nincs erősen rögzítve, ami rögzítés erőt fejthetne ki rá fékezéskor, hogy lelassítsa a terhet, akkor bizony a rakomány megtartja a meglévő sebességét, és majd csak akkor változik meg a sebessége (lassul le, áll meg), ha egy másik test (jelen esetekben a vezetőfülke) erőt fejt ki rá:

Nemcsak a kőtömb viselkedik így, hanem egy (igen súlyos) acéllemez tekercs is:

Van, hogy a súlyos tekercset vezetőfülke nem képes megállítani...

Ezzel az a baj, hogy valaki esetleg rosszkor van rossz helyen:

A nem elég erősen rögzített csövek, rudak is "mwnnwk tovább fkezéskor:

Sőt, még egy rakás faléc is:

Videón egy hasonló eset:


 

Mindez egy iskolai kiskocsis modellkísérletben:

Ugyanez lassítva:

Amikor egy ember járműben ülve halad, és a járművet hirtelen megállítja valami (monduk egy szemből jövő autó, egy fa vagy egy oszlop, aminek nekiütközik), akkor az ember, ha nem hat rá erő, megtartja sebességét, vagyis előrefelé mozdul el a járművel együtt lelassuló üléshez képest:

Ugyanez autóban:

Láthattuk, hogy biztonsági öv nélkül az ember olyan nagy sebességgel csapódik a szélvédőnek, hogy az kitörik.

Ugyan (ritkán) vannak olyan balesetek, amikor jobban jár az ember, ha nem volt bekötve (például ha a balesetben elveszti az eszméletét, és az autó kigyullad, így annál, hogy bentég, még az is jobb, ha a szélvédőt áttörve kirepül), de az esetek nagy részében jobban járunk, ha be van kötve az öv.

A biztonsági övön túl a légzsák is erre szolgál, hogy lelassítsa az ember felét, hogy az autó részeinek csapódva ne törjön ki az orra, nyaka. Azonban bármilyen jó is a biztonsági öv, a légzsák, ezek csak az ember vázszerkezetét (csontozatát) állítják meg (hogy ne csapódjon a kormánynak, szélvédőnek). Azonban az ember belső (lágy) szerveinek megállítására nincsen mód, így azok ütközéskor (ha az öv és a légzsák működik, és megállítják az embert) megtartják eredeti sebességüket, aminek a következménye az, hogy a lágy szervek leszakadnak az eredeti helyükről. Ezért egy drága autóban, amikben a menetzaj és a rázkódás minimális, a sofőr úgy érezheti, hogy védett burokban van, pedig a lágy szervei ellen semmiféle védelem nincsen. Ilyenkor a kiérkező mentősök ép hullákat találnak az autóban, hiszen nincs törés, vérzés, de a belső szervek leszakadása miatt a halál bekövetkezett.